|
|
|
|
|
|
|
|
Lån  


 
Annonce:





Mest solgte netop nu:






Vedligehold af skiudstyr

Vedligeholdelse af skistøvler:


Hvis du vil have skistøvlerne til at holde mere end et par år, så bør du følge disse råd.

* Luk støvlen efter brug.

* Tør aldrig støvler på varmeapparatet.

* Når støvlerne sættes væk for sommeren sker det i
lukket og tør tilstand.


Vedligeholdelse af ski:


Ski kræver megen vedligeholdelse. Når man stiller skien væk
for sommeren, bør man løsne fjederen i bindingen helt, da denne
ellers kan miste noget sin kraft. Man bør spraye/smøre bevægelige
dele på bindingen med en speciel bindingsspray.

Kanterne


Er kanterne ikke skarpe og jævne, så kan de ikke bide sig fast i hverken blød sne eller is. Så vil man ikke kunne ændre retning hurtigt og man vil have problemer med at bremse. Især nybegyndere har det med at slide på skiene fordi de skal prøve at holde farten ned, ved at plove eller rutsjer sidelæns henover sneen, og det sløver kanterne.



Hvis du har problemer med ikke at kunne stå fast på skiene, så sørg for at få dem slebet.



Almindeligt brug sløver kanterne, men de største skader kommer, når du kører henover sten, klipper, jord og græs. Det er vigtigt, at selv bittesmå sten eller andet i sneen ikke overses, så du kører henover det.



Du kan selv mærke, om kanterne er slidte. Hvis der er tydelige hakker og de føles sløve på kanterne, så er de slidte. Hvis du kan mærke små ujævnheder med fingerspidsen, er de lidt slidte.


Du kan også teste skarpheden ved at skrabe lidt negl af ved et let træk hen over kanten. Hvis der ikke kan skrabes negl af flere steder ned langs kanten, så er de slidte og skal slibes.


Voksning af sålen


Man skal ikke vokse sine ski så ofte, som man sliber dem. Skien skal vokses, når sålen er blevet tør og der fremkommer bittesmå ’hår’ på sålen, og den føles ru. Man kan også se det på farven. Den ser tør og grå/hvid ud. Hvis ens ski ikke glider så godt, er det som regel et tegn på, at sålen er tør. Det første sted, hvor skiene vil tørre ud, er midt på skien ude ved kanterne. Det er her, at trykket og dermed friktionen er størst.

Brændte såler


Sørger du ikke for, at skien bliver vokset, vil sålerne begynde at brænde ved kanterne midt under skien. Man kan, når man kigger helt tæt på sålen se, at den er begyndt at boble op med bittesmå bobler. Det ser ikke ud af meget, men det har en betydning for skiens glideevne. Det føles som at have sandpapir under skiene. Når sålerne først er brændt, er der to ting at gøre. Den ene mulighed er planslibning og den anden er at få skåret stykkerne af sålen og få lagt ny belægning på.

Beskadiget sål


Sålen kan også blive skadet. De mest almindelige skader på sålerne sker, fordi man kører på sten eller klipper. Hvis man har været så uheldig at have fået en skade på sålen, så skal man fjerne det der stikker op med en skarp knivl. Derefter tænder man en stang kofix med en lighter, så stangen brænder og drypper ned i hullet i sålen.



Hullet skal fyldes helt, så der er en forhøjning over hullet. Lad kofixen tørre og blive ordentlig kold før du sliber det overskydende kofix bort med en grov fil.


Slib efter med sandpapir i køreretningen. Det skal være sådan at man ikke kan mærke skaden, når man kører fingeren henover det beskadigede sted. Børst derefter grundigt og begynd at vokse skien.


Det er kun en fordel med kofix, hvis skaden er minimal. Det optager nemlig ikke voks og har derfor ikke nogen glidemæssig gevinst.

Hvis skaden er større, er den mest optimale løsning, at få skåret det beskadigede stykke af sålen ud og lagt et nyt stykke i. Der findes kun nogle få butikker, der har udstyret og ekspertisen til en sådan reparation.


Transport


Sørg altid for
at skien er pakket helt ind under transport, en dags vejsalt og regn kan få
både bindinger og kanter til at ruste særdeles voldsomt.


Skiene kan ridse sålerne og ødelægge kanterne, hvis de ligger og gnider sig op af hinanden. Sæt 2-3 straps på skien, hvor skien er bredest og den sidste lige foran for-bindingen.
En skipose er mest beregnet til, at holde styr på flere par ski og stave, men den beskytter skiens overside mod slag og ridser.


 




Slalomski
Slalomski er helt plane bortset fra spidsen og bør behandles med glider,
så friktionen minimeres. I forhold til langrendsski er slalomski ret kort
og brede. Skiene har stålkanter, så man bremses, når kanten
vendes mod kørselsretningen. Nyere slalomski er såkaldte carving-ski,
der er smallere midt på end nær enderne. Denne facon gør det
nemmere at dreje, men skiene er ikke så retningsstabile som de traditione.... læs mere fra menuen






Kategorier på sider:

Sportsudstyr Skijakker Pleje af skitøj Imprægnering Valg af skibriller Skihandsker Skibriller Råd til sikker skiløb Valg af skiundertøj Valg af ski Valg af skiudstyr Membraner Valg af skistøvler Slalomski Skistøvler diverse Skibukser Sikkerhedsudstyr Opbevaring af ski Gode råd om skitøj Skistrømper Valg af skistave Skiudstyr Snowboard Skiundertøj Vedligehold af skiudstyr Valg af skihandsker Gode råd om skiudstyr Valg af skihjelm Aandbarhed Valg af skibeklædning Skiferie Vandtæthed
 
 
 Du er her: Skiudstyr - topsider Skiudstyr - - Hvad er Skiudstyr en et   









Der tages intet ansvar for oplysningerne på denne side. Siden kan kun betragtes som vejledende.